Snare wrote:Mursu wrote:Satanismi voi hyvin, se elää ja on elänyt kaikissa ihmisissä vaikka sitä ei itse tiedostaisikaan

Pätevä argumentti, varsinkin jos sitä vertaa Anton LaVeyn filosofian kanssa.
No ei kovinkaan pätevä argumentti - ainakaan niillä perusteilla, joita esität.
Snare wrote:
Siis kyllä, "satanismi" elää kaikissa ihmisissä. MUTTA! Jos puhutaan satanismista filosofiana, ainut ero satanistin ja sen, joka ei itseään tiedosta satanistiksi, on siinä, ettei tämä tietämätön ole tutustunut aiheeseen. On siis kahdenlaisia "nykysatanisteja". On se pieni osa ihmisisitä, jotka tiedostavat itsensä satanisteiksi, hyväksyvät sen ja elävät sen mukaan ja sitten on se suuri osa maailman ihmisistä, jotka elävät täysin samalla tavalla, mutta eivät ajattele olevansa satanisteja, koska heidän arjessaan saattaa olla heille tärkeämpiäkin asioita, kun miettiä, minkä viirin alla he seisovat.
On olemassa "suuri osa maailman ihmisiä", jotka elävät täysin samalla tavalla kuin tunnustukselliset satanistit? Miten tämä suuri osa sitten elää? Elävätkö tunnustukselliset satanistit laajastikin kokien, että he elävät samalla tavalla kuin suuri osa maailman ihmisistä?
Ehkäpä asia onkin päin vastoin. Kirjoitat:
Snare wrote:
Itsepetos on LaVeyn satanismin neljäs ja pahin synti yhdeksästä muusta. LaVeyn mielestä kuuluisat seitsemän kuolemansyntiä luotiin katolisen kirkon toimesta vain sen takia, että ihmiset tosiaan pelkäisivät rietastella ja jos näin tekivät, tulisivat kirkkoon tunnustamaan ja/tai ostamaan aneita. LaVeyn mukaan katolinen kirkko valitsi ne kaikki luonnollisimmat "paheet" ihmiseltä ja tekivät niistä syntiä taatakseen katolisen instituution jatkuvuuden.
Eli LaVeyn filosofiassa on osia ihmiselle luonteenomaisesta toiminnasta. Ensisijaisuus on järkevämpi nähdä niin, että LaVey-satanistien maailmankuvaan ja ihmiskäsitykseen sisältyy ihmiselle luontaisia piirteitä ja ominaisuuksia, ei toisinpäin.
Snare wrote:
Tästä pääsemmekin aiheeseen: Ketkä eivät ole satanisteja? Satanisteja eivät ole ihmiset, jotka kieltävät itseltään luonnolliset tuntemukset ja himot jonkin instituution käskystä. Teoriassa tietenkin, jos joku kokisi elämänsä nautinnollisemmaksi ilman mitään "haluja tai himoja", voisi hänet luokitella satanistiksi, mutta käytännössä tälläistä ihmistä tuskin on olemassa. Jos joku väittää pärjäävänsä/kokevansa tietynlaista "nautintoa" kieltäytymällä kaikista luonnollisista nautinnoista, hän todennäköisesti toteuttaa tätä neljättä syntiä eli itsepetosta. Monet, varsinkin uskonnolliset ihmiset kieltävät itseltään luonnolisuuden "pyhyyden" valossa. Näin ollen kaikki maailman ihmiset eivät ole satanisteja, eivätkä tule olemaankaan niin kauan, kun peloittelu helvetin liekeistä jatkuu.
Vaihtoehtoisesti voisin laillasi väittää, että koska wiccalaisuudessa ei nautinto tai himo ole kiellettyjä vaan ne ymmärretään luonnollisena osana elämää, ja (suuri) osa maailman ihmisistä viihtyy näissä oloissa, niin näin ollen on olemassa kahdenlaisia wiccalaisia: niitä, jotka tietävät olevansa wiccalaisia, ja niitä, jotka tiedonpuutteessa eivät ole miettineet viiriään.
Jos vuoren huipulla olisi joukko yhteisiä lopputuloksia, vaikka ajatuksia ja arvoja, niin sinne voi olla runsaasti eri reittejä. Erilaisista lähtökohdista voidaan tulla samankaltaisiin tuloksiin, eli samankaltaiset tulokset eivät ole sellaisenaan todiste samoista tai samankaltaisista lähtöasetelmista.
Esimerkiksi wiccalaisuudessa ja satanismissä on paljon asioita, jotka erottavat wiccat ja satanistit muista ihmisistä.
Ketjun alussa kirjoitettiin Uskonnot Suomessa tutkimuksesta. Kun katson tässä kymmenen vuotta aiemmin julkaistua Mihin Suomi tänään uskoo kirjaa ja sieltä lukua Satanismi ja Saatanan palvonta, en pysty tunnistamaan itseäni satanistiksi - vaikka sallin itselleni luonnolliset tuntemukset ja himot vailla instituutioiden käskyjä, minkä asetat kriteeriksi satanistille, joka ei vielä ole huomannut olevansa satanisti.
__
Otsikkoon liittyen kirjassa sanotaan:
"Saatanan palvontaa harjoittavien nuorisoryhmien lisäksi Suomessa on pieni varttuneempien, koulutetumpien, filosofisemmin suuntautuneiden 'satanistien' verkosto. Juuri heidän edustajansa ovat osallistuneet TV-keskusteluihin ja antaneet haastatteluja lehdistölle, vaikka heitä on vain kourallinen saatanan palvojiin verrattuna."
Heinon mukaan satanisteja oli yhdeksänkymmentäluvulla vain kourallinen.
__
Jos samasta kirjasta luen kappaleesta Noituus wiccalaisuutta käsittelevän osan, voin allekirjoittaa lähes jokaisen sanan omana uskontonani.
Jos katson Pakiksen sivuilta satanismin Maan yksitoista saatanallista sääntöä, jään erimieliseksi vaikkapa näistä:
4. Jos vieras asumuksessasi ärsyttää sinua, kohtele häntä julmasti ja armottomasti
5. Älä tee seksuaalisia lähestymisyrityksiä ellet saa parittelukutsua.
7. Tunnusta magian voima, jos olet käyttänyt sitä saadaksesi haluamasi. Jos kiellät magian voiman kutsuttuasi sitä onnistuneesti, menetät kaiken saamasi.
11. Liikkuessasi puolueettomalla maaperällä, älä häiritse ketään. Jos joku häiritsee sinua, pyydä häntä lopettamaan. Ellei hän lopeta, tuhoa hänet.
Edelleen, kun katson vuorostaan Satanic biblesta vaikkapa Saatanan kirjasta luvun kolme alta kohdasta neljä vihjailun siitä, että ihmiskunta kuolee sukupuuttoon ellei osaa ihmisistä hyväksikäytetä, niin toivon, että satanistit muuttaisivat samalle paikkakunnalle keskenään asumaan ja "saalistamaaan" toisiaan. Luciferin kirjassa Uskonnollisten juhlapyhien luvun alla sanotaan, että tärkein juhlapyhä on omat synttärit, joka ei taas minulle ole kovinkaan merkityksellistä. Belialin kirjassa esitetyt kolme saatanallista rituaalityyppiä ei vastaa omia käsityksiäni. Leviathanin kirjan Invokaatio Saatanalle ei tunnu omalta ja hassua lukea lopuksi viisikymmentä infernaalista nimeä, hengästyttävää.
Eiköhän satanisteja ole edelleen se kourallinen Suomessa, ja maailmassa suuri osa tuskin elää lähellekään samalla tavoin kuin satanistit, joiden moraali, rituaalit ja uskomukset ovat omintakeinen kokonaisuus.